Denken over morgen: 3 statements voor en over (de toekomst van) het boekenvak (B2B sectormiddag)

Zet op jouw lijst
Op jouw lijst
Klik op dit icoon om deze activiteit op je lijst te zetten.
Datum
tot
Prijs
€30

Het boekenvak heeft kopzorgen. De schaarste op de papiermarkt en de impact van de inflatie duwen de kosten stevig omhoog. Aan inkomstenzijde wordt er amper compensatie gevonden: de boekenmarkt blijft krimpen en ook literaire professionals die evenementen organiseren ondervinden dat de zalen zich minder snel vullen sinds de covidpandemie.

Hoe kan de literaire sector het hoofd bieden aan de uitdagingen van deze tijd? Als we nadenken over het boekenvak van morgen: welke opportuniteiten zien we dan nog? Welke mogelijkheden liggen er die we nog niet of onvoldoende benutten?

Wij stelden deze vraag aan drie denkers die opereren buiten het boekenvak en de literaire sector, maar binnen hun vakgebied als ‘zieners’ op handen gedragen worden. Zij bereiden alle drie een statement voor dat wakker schudt en helpt om anders te kijken. Vervolgens duiken ze samen met het aanwezige publiek in kleinere groepen de diepte in.

TIMING:

13:30 - 14:15: Plenaire statements

14:30 - 16:00: Workshops in kleine groepen

16:00 - 17:00: Borrel en netwerkmoment

SPREKERS & THEMA’S

1. Ap Dijksterhuis over hoe we inspiratie en verbeelding kunnen inzetten om crisissen het hoofd te bieden

Ap Dijksterhuis (1968) is een van de invloedrijkste psychologen van Nederland. Hij is hoogleraar psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit Nijmegen en een van de redacteuren van het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science. Hij won vele prijzen, waaronder de Early Career Award van de American Psychological Association. Van zijn boek Het slimme onbewuste zijn inmiddels 100.000 exemplaren verkocht.

2. Pieter Van Leugenhagen over wat de metaverse te bieden heeft voor de literaire sector

Een allround ondernemer, public speaker en business strategist met een voorliefde voor immersive experiences. Als co-founder en managing partner van yondr, pioniert Pieter al meer dan 7 jaar internationaal op het gebied van virtual- & augmented reality. Yondr is een award-winning immersive media agency dat focust op VR/AR, het bouwen van virtuele werelden en digital ervaringen. Naast yondr is Pieter als medeoprichter ook actief binnen de VRTL Academy, waarmee hij samen met zijn partners C-levels en Executives door middel van bootcamps onderdompelt in de wereld van web3, NFT’s en de metaverse.

3. Mounir Samuel: Pleidooi voor een diversvaardige literaire wereld

Mounir Samuel werkt op de scheidslijnen van media, kunst en cultuur als politicoloog, journalist, publicist, auteur, performer, trainer en cultureel ondernemer. Hij beweegt gracieus tussen verschillende werelden en weet de meest uiteenlopende disciplines naadloos met elkaar te verbinden. Mounir werd voor zijn werk bekroond met de Dick Scherpenzeel Aanmoedigingsprijs voor grootste buitenland journalistiek talent van Nederland en Vlaanderen (2012), werd genomineerd voor de Bob den Uyl-prijs en de Seks in de Media-award en won de Lira Correspondentprijs voor grootste journalistiek talent onder de dertig jaar (2015).